سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آنکه در پاسخ دادن شتاب کند، پاسخ را درنیابد . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :0
بازدید دیروز :1
کل بازدید :4646
تعداد کل یاداشته ها : 10
103/2/13
6:5 ع

دیدنی های نیشابور، از آرامگاه بزرگان ادب تا قدمگاه

نیشابور یکی از شهرهای بزرگ استان خراسان رضوی است که گل‌های آن خوردنی، بوته‌های آن ریواس و سنگ‌های آن فیروزه است. نیشابور بعد از مشهد دومین شهر بزرگ استان خراسان رضوی است و نماد تاریخ و فرهنگ ایرانیان به شمار می‌آید. سالانه گردشگران زیادی مجذوب دیدنی‌های منحصر‌به‌فرد این شهر تاریخی می‌شوند.

آرامگاه عطار و کمال الملک

در این مطلب سعی داریم تا شما را با ناشناخته‌های این سرزمین تاریخی و زیبا آشنا کنیم.

آرامگاه خیام

آرامگاه خیام

آرامگاه خیام مدفن ریاضی‌دان و ستاره‌شناس بزرگ ایرانی «حکیم عمر خیام نیشابوری» است که در جنوب‌شرقی نیشابور قرار گرفته است. مجموعه خیام از باغ، کتابخانه، موزه و مهمانخانه تشکیل شده است که باغ آن از باغ‌های دیدنی در ایران معاصر به حساب می‌آید.

 بنای یادبود مزار این دانشمند بزرگ به سال 1341 شمسی با طرح و نقشه «مهندس هوشنگ سیحون» ساخته شد. تندیسی از حکیم عمر خیام در محوطه ورودی باغ نصب شده است.

دهکده چوبی

دهکده چوبی

دهکده چوبی، روستایی چوبی در ایران است که توسط «مهندس حمید مجتهدی» ساخته شده است و از دیدنی‌ترین تفرجگاه‌های نیشابور به شمار می‌رود. مسجد چوبی بی‌نظیری که در این دهکده قرار دارد نه تنها در ایران بلکه در جهان منحصر‌به‌فرد است.

دهکده چوبی نیشابور

گفته می‌شود، این مسجد به گونه‌ای ساخته شده که تا صدها سال آسیب نمی‌پذیرد و حتی تا هشت ریشتر زلزله را می‌تواند تحمل کند. مناره‌ها در سقف به‌گونه‌ای اتصال دارند که در داخل مسجد ستونی وجود ندارد. در ساختمان و تزیینات داخلی چوب‌های مختلفی از درختان مثمر و غیر مثمر مانند انواع کاج‌ها، اشن، سپیدار، گیلاس، گلابی، زبان گنجشک، گردو و توت استفاده شده است. نورپردازی ویژه مجموعه، هارمونی ویژه‌ای از رنگ‌های شاد، در شب‌ها جلوه خاصی دارد.

معدن فیروزه نیشابور

معدن فیروزه نیشابور

معدن فیروزه نیشابور در پنجاه و سه کیلومتری شمال‌غربی نیشابور قرار گرفته است و از جمله معادن عمومی شهر است. میزان ذخیره فیروزه این معدن نزدیک به هشت هزار تن است و سالانه چهل تن مجوز استخراج دارد.

باغ قدمگاه

قدمگاه امام رضا

باغ قدمگاه در دامنه‌های جنوبی کوه بینالود مشرف به دشت نیشابور در فاصله 24 کیلومتری شرق شهر نیشابور، در جانب شمالی جاده نیشابور به مشهد و در دامنه جنوبی ارتفاعات بینالود، بنای مذهبی موسوم به قدمگاه حضرت ابوالحسن الرضا (ع) در دل یک باغ مشجر و باصفا از دور جلب‌توجه می‌کند. دلیل این نامگذاری وجود سنگ بزرگی در این باغ است که بر روی آن دو ردپا دیده می‌شود که بیشتر مردم بر این باورند که این ردپاها متعلق به «امام رضا» است. زائران زیادی سالانه برای تماشای قدوم «امام رضا» راهی این باغ دیدنی می‌شوند.این بنا به شماره 236 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آرامگاه عطار نیشابوری

آرامگاه عطار

آرامگاه عطار نیشابوری مدفن «شیخ فریدالدین عطار»، شاعر، عارف و ادیب ایرانی است که در قرن هفتم هجری توسط «یحیی ابن صاعد» برپا شده است. این آرامگاه که در محله باستانی شادیاخ نیشابور در خیابان عرفان کنونی قرار گرفته است، سالانه میزبان علاقه‌مندان به ادب، معماری و فرهنگ ایرانی است.

در سال 1341 شمسی انجمن آثار ملی بنای ویران شده را مرمت و بازسازی کرد و با کاشی‌های الوان آن را به شکلی زیبا آراست. کاشی‌کاری‌های گنبد عطار مزین به گل‌وبوته و نقوش هندسی و کتیبه کوفی و معلقی به رنگ‌های سبز ، زرد ، لاجوردی و سفید است.

مقبره کمال الملک

مقبره کمال الملک

مقبره کمال الملک در جوار آرامگاه شاعر معروف پارسی، «شیخ عطار نیشابوری» قرار گرفته است و مدفن «محمد غفاری» معروف به «کمال‌الملک»، بزرگ‌ترین نقاش کشور، در سده اخیر و از پرنفوذترین شخصیت‌های تاریخ معاصر ایران در دوران قاجاریه است.

آرامگاه کمال‌الملک نیز مانند آرامگاه خیام توسط «استاد هوشنگ سیحون» طراحی شده و طراحی آن در هماهنگی با آرامگاه عطار نیشابوری نقش مهمی در تاکید بر ارزش‌های فرهنگ ایرانی در این مکان داشته است.

آبشار گرینه

آبشار گرینه

آبشار گرینه در چهل کیلومتری شمال‌شرقی نیشابور در روستایی با همین نام در مکانی زیبا و خوش آب و هوا قرار گرفته است. باغات سرسبز، مناظر زیبا و رودخانه‌ای پرآب، از این آبشار، منطقه‌ای تماشایی ساخته است.

روستای خروعلیا

روستای خروعلیا

روستای خروعلیا در دره‌ای خرم و مصفا و مملو از درختان گوناگون و سرسبز قرار گرفته است. آبشاری نیز در ارتفاعات این روستا سرازیر است که به جذابیت‌های این روستا افزوده است.

بقایای شهر کهن نیشابور

بقایای شهر کهن نیشابور

آثار و بقایای شهر کهن نیشابور در کناره جنوب‌شرقی شهر کنونی نیشابور به صورت تپه‌های باستانی قرار گرفته است و با نام‌های «کهن دژ»، «آلپ ارسلان»، «سبزپوشان»، «شادیاخ»، «تپه مدرسه»، «بازار»، «قنات تپه» و «تپه تاکستان» مشهور هستند.

از این میان «تپه‌های طرب آباد»، «سبزپوشان» و «قنات» در سال‌های 1315 و 1318 شمسی توسط هیئت باستان‌شناسی موزه متروپولتین و شهر کهنه نیشابور در سال 1384 به دست هیئتی ایرانی-فرانسوی مورد کاوش قرار گرفت.

منطقه باستانی شادیاخ

منطقه باستانی شادیاخ

شادیاخ یکی از نقاط در شهر کهن نیشابور است که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بوسیله کاوش‌های باستانی که کارشناسان در این محل انجام دادند، توانستند تالار عام، اندرونی، خانه‌های ویژه سفالگری، شیشه‌گری و آهنگری و ظروف و لوازم فرهنگی نظیر سازه‌های سفالی، شیشه‌ای و گچبری‌ها را در این منطقه پیدا کنند.  

 این مکان اکنون یکی از مراکز باستان‌شناسی در نیشابور است که بخشی از بقایای شهر کهن نیشابور در این محل نهفته است. همچنین این محوطه، در شمار آثار تاریخی ملی ایران به شمار می‌رود و شماره ثبت آن 10910 است.

غار سرنی

غار سرنی

غار سرنی بزرگ‌ترین غار آبی خراسان است که در پنجاه کیلومتری شمال‌غربی نیشابور قرار گرفته است و جاده آن از زیبایی‌های چشم‌نوازی برخوردار است. گردشگران تنها می‌توانند از قسمت ابتدایی این غار بازدید کنند، زیرا حوضچه‌های آبی که در داخل غار وجود دارد، اجازه پیشروی بیشتر را نمی‌دهد.

رباط شاه‌عباسی

رباط شاه‌عباسی

کاروانسرای نیشابور که به رباط شاه‌عباسی شهرت دارد از بناهای تاریخی و زیبای نیشابور است که در دوران حکومت «شاه عباس صفوی» ساخته شده است و امروزه یکی از موزه‌های دیدنی شهر تاریخی نیشابور محسوب می‌شود.

این کاروانسرا در دوره قاجاریه، مدتی به‌عنوان نوانخانه و محل نگهداری ایتام و مستمندان به کار برده می‌شد و در دوره پهلوی نیز به پادگان نظامی ژاندارمری تبدیل گشت. بعد از انقلاب، مدتی در اختیار جهاد سازندگی بود تا این‌که در سال 1367 به میراث فرهنگی تحویل و بازسازی آن شروع شد و پس از آن در سال 1374 همزمان با برپایی کنگره جهانی بزرگداشت عطار نیشابوری، تحت عنوان «مجموعه فرهنگی» و «موزه» (گنجینه) شروع به فعالیت کرد.

روستای بوژان

روستای بوژان

روستای کوهپایه‌ای بوژان در ارتفاعات جنوبی رشته کوه بینالود واقع شده و دارای معماری سنتی بسیار زیبا و پلکانی است. بافت مسکونی این روستا به صورت متمرکز در شیب ملایم ساخته شده و از کوچه پس کوچه‌های نامنظمی تشکیل شده است.

روستای بوژان

در فصول محتلف سال، می‌توانید شاهد چشم‌اندازهای رویایی و رنگارنگی در این روستا باشید.

افلاک نمای خیام

افلاک نمای خیام

افلاک‌نمای خیام یک مجتمع پژوهشی در نیشابور است که در نزدیکی آرامگاه خیام قرار گرفته است. گفته می‌شود که این افلاک‌نما بزرگترین افلاک‌نمای خاورمیانه است.

بازار سرپوش

بازار سرپوش

بازار سرپوش، بازاری تاریخی و قدیمی است که به علت سرپوشیده و مسقف بودن به «بازار سرپوش» میان مردم نیشابور معروف شده است. قدمت این بازار تاریخی و سنتی به دوران صفویه می‌رسد و در فهرست آثار ملی ایران نیز ثبت شده است.

. بازار سرپوش، یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین بازارهای سنتی خراسان بزرگ به شمار می‌آید که در نوع خود منحصربه‌فرد بوده و پیشینه آن، به دوره صفویه می‌رسد.

«بازار سرپوشیده نیشابور» به شماره 6739 در تاریخ 1381/10/10، در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

آرامگاه بی‌ بی شطیطه

آرامگاه بی‌ بی شطیطه

آرامگاه بی بی شطیطه، مدفن «بانو شطیطه»، یکی از زنان فاضل نیشابوری است که در قرن دوم هجری قمری، مورد عنایت خاص «امام موسی کاظم» بوده است.

مهم‌ترین تزئینات آرامگاه فعلی این آرامگاه شامل آینه‌کاری نمای داخلی گنبد و دو کتیبه کاشی‌کاری شده در دو طرف در ورودی اصلی، در جنوب غربی، به آرامگاه است. در کتیبه جانب شرقی، سمت راست، تاریخ تولد و در کتیبه جانب غربی، تاریخ وفات یا شهادت چهارده معصوم به تاریخ هجری قمری نوشته شده است.

آبشار بار

آبشار بار

آبشار بار در میان رشته کوه‌های بینالود در شهری به همین نام در منطقه‌ای زیبا قرار گرفته است.

آبشار بار

دور تا دور این آبشار را کوه‌ها و باغ‌های گردو احاطه کرده‌اند و چشم‌اندازهای ناب و طبیعی را پدید آورده‌اند.

 

دره هفت غار

هفت غار

«هفت‌غار» نیشابور، با نگاهی به پیشینه حضور عرفانی سلطان‌العارفین قرن دوم هجری، ابراهیم ادهم و حرکت انقلابی رهبر نهضت سربداران خراسان در آن، نماد خلوتگاه رازونیاز عارفانه و آمادگاه آزادی و آزادگی نفس و جامعه، به شمار می‌آید. از جهتی بین ساختمان این غار هفت لایه، پیشینه تاریخی، حضور رازگونه عارفی بزرگ در آن و هفت مقام سیر و سلوک عرفانی یعنی توبه، ورع، زهد، فقر، صبر، توکل و رضا را می‌توان تناظر با معنایی تصور کرد. منطقه‌ هفت‌غار جزو ییلاقات اصلی نیشابور به شمار می‌آید. دره هفت غار نیشابور یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری نیشابور هست. همان‌طور که از نامش پیداست برای رسیدن به چشمه باید از مسیر 7 غار عبور کرد. در مسیر، رودخانه‌ها و آبشارهای کوچک و بزرگ فوق‌العاده زیبایی وجود دارد.

 

باغ و عمارت امین الاسلامی

باغ و عمارت امین الاسلامی

این عمارت و باغ زیبا که در زمان پهلوی ساخته شده است، در گذشته متعلق به مرحوم «ابوالحسن امین الاسلامی» بوده است. باغ زیبای این عمارت که از درختان بلندی چون چنار، کاج، شمشاد، توت و گردو تشکیل می‌شود، نمونه بارزی از هنر باغ‌سازی اصیل ایرانی است.

روستای دیزباد

روستای دیزباد

روستای دیزباد، روستایی زیبا در مسیر جاده نیشابور به مشهد است که از پوشش گیاهی متنوع و آب و هوایی مطبوع و خنک برخوردار است. بیشتر مردمان این روستا اسماعیلی مذهب هستند و گردشگران بسیاری برای تماشای مراسم مذهبی خاص این روستا، سالانه راهی آن می‌شوند.

گنبدهای شه میر

گنبدهای شه میر

گنبدهای آجری شه‌میر که «مهرآباد»، «مهراوا» و «شادمهر»، نیز نامیده می‌شوند، از مهم‌ترین بناهای تاریخی نیشابور هستند. گنبد بزرگ‌تر در دوران سلجوقی ساخته شده و به نظر می‌رسد که آرامگاه شخصی که این بنا به خاطر او ساخته شده در این محل باشد. گنبد کوچک‌تر در دوره ایلخانی ساخته شده و هنوز اطلاعات درستی در مورد آن وجود ندارد.

با توجه به اطلاعات موجود، هنوز ابهاماتی در مورد گذشته پر فراز و نشیب محوطه تاریخی مهراوا وجود دارد و به عقیده برخی تاریخ‌نگاران، وجود کلمه مهر در نام‌های محوطه، از ارتباط تاریخی آن با آیین‌های مهرپرستی ایران پیش از اسلام نشان می‌دهد که با وجود آتشکده آذربرزین‌مهر در ریوند نیشابور و رواج آیین زرتشت در زمان حکومت ساسانیان و پیش از آن، ارتباط دارد.

دره هفت غار

دره هفت غار

دره هفت غار از ییلاقات اصلی نیشابور و یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری آن است که همانطور که از نامش مشخص است، برای رسیدن به چشمه زیبای آن باید از مسیر 7 غار عبور کنید در مسیر، رودخانه‌ها و آبشارهای کوچک و بزرگ فوق‌العاده زیبایی وجود دارد.

هفت‌غار نیشابور، با نگاهی به پیشینه حضور عرفانی سلطان‌العارفین قرن دوم هجری، ابراهیم ادهم و حرکت انقلابی رهبر نهضت سربداران خراسان در آن، نماد خلوتگاه رازونیاز عارفانه و آمادگاه آزادی و آزادگی نفس و جامعه، به شمار می‌آید. از جهتی بین ساختمان این غار هفت لایه، پیشینه تاریخی، حضور رازگونه عارفی بزرگ در آن و هفت مقام سیر و سلوک عرفانی یعنی توبه، ورع، زهد، فقر، صبر، توکل و رضا را می‌توان تناظر با معنایی تصور کرد

مسجد جامع نیشابور

مسجد جامع نیشابور

مسجد جامع نیشابور از مساجد قدیمی و مهم خراسان است که در قلب شهر نیشابور واقع شده است. بر طبق کتیبه‌ای تاریخی که بر روی یکی از ایوان‌های جنوبی این بنا نصب شده، قدمت این به دوران حکومت تیموریان می‌رسد و توسط شخصی به نام «پهلوان علی بن بایزید» ساخته شده است.

این مسجد چهار ایوانی دارای سه مدخل و بدون مناره و گنبد است که در سمت شمال، شرق و غرب مسجد به چشم می‌خورند و بنا را به محلات قدیمی شهر مرتبط می‌کند. بر روی دو پایه ایوان ورودی مسجد دو قطعه سنگ دارای کتیبه با تاریخ 1021 هجری قمری قرار دارد. این اثر در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

 باغرود

 باغرود

باغرود، منطقه‌ای سرسبز و مملو از درختان سیب، گردو و گیلاس است که در دامنه رشته کوه بینالود در دره‌ای زیبا قرار گرفته است و رود آبی خروشان در آن جریان دارد.

 باغرود

در منطقه باغرود سدی خاکی با همین نام نیز ساخته شده است که دریاچه آن به مکانی تفریحی برای گردشگران تبدیل شده است.  

قلعه لک لک آشیان

قلعه لک لک آشیان

قلعه لک‌لک آشیان، قلعه‌ای در بخش مرکزی روستای لک‌لک آشیان در نیشابور است که متعلق به دوران حکومت قاجار است و از آثار تاریخی ثبت شده در فهرست ملی ایران است. 

 


  
  

شهرستان نیشابور و مهمترین وقایع تاریخ آن

یکی این که ابرشهر در واقع نام اولیه و اصلی نیشابور است، چنان که در صفحات قبل بیان شد و دیگر این که اردشیر همانند دیگر جهانگشایان مردمان بسیاری کشته که لاجرم ابرشهر مستثنا نبوده است و شاید در اثر خرابیهایی که در دوران وی به وجود آمد مردم به نقطه دیگری در همان نزدیکی پناه بردند و در زمان شاپور اول این محل جدید به نام شاه ایران زمین نامگذاری شد. اما روایت دیگر چنین است: موقعی که ابن عامر به نیشابور رسید مردم نیشابور به ریاست برزان جاه که والی آن حدود بود در مقابل اعراب به جنگ برخاستند و یک ماه تمام مقاومت کردند و چون فصل زمستان بود و سرما شدت یافت ناچار سپاه عبدالله بن عامر از اطراف نیشابور برخاستند و به طرف ازغند که هوای معتدل تری داشت رهسپار شدند ولی پس از چندی سپاهیان عرب به ریاست عبدالله خازم به سوی نیشابور بازگشتند و در این نوبت برزان جاه شکست خورد و متواری شد و کنارنگ فرمانروای نیشابور از در صلح درآمد و قبول کرد که معادل هفتهزار درهم خراج بدهد. در اواخر دوران فرمانروایی مغول غازان خان و سلطان ابوسعید برای مسکون ساختن شهرهای ویران خراسان و آبادی مزارع اقدام نمودند و از جمله در شهر نیشابور چه در زمان آنها و چه در ایام حکومت سربداران عمارات و مساکنی ساخته شد و مردم از گوشه و کنار فراهم آمدند و دهات و مزارع را دایر کردند و چون شهر قدیم نیشابور به کلی از میان رفته بود شهر جدید را در طرف شمال و مغرب شهر قدیم به وجود آوردند اما آن نیشابور قدیم که سالها دارالعلم عالم اسلامی و قبله گاه انام بود با آن همه رجال و شخصیتهای بزرگ معدوم و نابود شده بود و دیگر نمی توانست به جای خود بازگردد.

چکیده ماشینی

منبع : فصلنامه مشکوة، شماره 55 , ابراهیم زنگنه - گروه جغرافیای ممالک اسلامی

شهرستان نیشابور به مرکزیت شهر نیشابور (1) 9308 کیلومتر مربع وسعت دارد و جمعیت آن طبق سرشماری سال 1370 ه . ش 287/399 نفر است. تراکم نسبی جمعیت این شهرستان حدود 42 نفر در کیلومتر مربع می باشد. 632 آبادی مسکون دارد و در قسمت مرکزی استان خراسان واقع شده است. (2)

این شهرستان با مختصات ریاضی طبق نقشه زیر با طول جغرافیایی بین 58 تا 59 درجه و عرض جغرافیایی بین 35 تا 37 درجه، محدود است از شمال به شهرستانهای چناران و قوچان، از جنوب به شهرستانهای کاشمر و تربت حیدریه، از مشرق به شهرستان مشهد و از مغرب به شهرستانهای اسفراین و سبزوار. (3)

این شهرستان دارای پنج بخش است به نامهای:

1- تحت جلگه به مرکزیت بزغان و دهستانهای تحت جلگه، طاغنکوه، فیروزه.

2- زبرخان به مرکزیت قدمگاه و دهستانهای اردوغش، اسحاق آباد، زبرخان.

3- سرولایت به مرکزیت چکنه و دهستانهای بینالود، سرولایت.

4- میان جلگه به مرکزیت عشق آباد و دهستانهای غزالی، عشق آباد، بلهیرات.

5- مرکزی به مرکزیت شهر نیشابور و دهستانهای دربقاضی، ریوند، فضل، مازول. (4)

دشت نیشابور در دامنه کوه بینالود قرار دارد، این رشته کوه در دنباله رشته کوه البرز در جهت شمال غربی و جنوب شرقی کشیده شده است. مرتفع ترین این رشته کوه با 3400 متر در شمال نیشابور قرار دارد که در همان حال بلندترین قله خراسان به شمار می آید.

دشت مرتفع نیشابور محصور بین کوههای بینالود و کوه سرخ فلات ایران را به دشتهای آسیای مرکزی مرتبط می سازد و این مسیر در طی قرنهای متمادی همواره یکی از مهمترین شاهراهها بوده و جهت مسافرت و حمل و نقل و نیز لشکرکشی ها مورد استفاده بوده است. متاسفانه طوایف مهاجم نیز از این شاهراه به منظور یورشهای ددمنشانه خود بهره برده اند.

در حال حاضر، این دشت، مشهد را به وسیله جاده آسفالته درجه یک و راه آهن به تهران مربوط می سازد. در طول زمان چنین موقعیت استثنایی برحسب اقتضا به نفع و یا به ضرر شهر نیشابور بوده است. در دوره های صلح و آرامش، آبادی، جمعیت و بازرگانی نیشابور به سبب داشتن منابع طبیعی مرغوب از قبیل معادن فیروزه و خاکهای زراعتی وسیع، رو به گسترش نهاده و برعکس در زمان جنگ چون مورد طمع مهاجمان قرار داشته مورد حملات متعدد واقع شده و رو به ویرانی نهاده است. نشانه ها و شواهد امروزی که عبارت از خرابه های متعدد در اطراف شهر است گستردگی این شهر را در زمانهای قدیم بخوبی نشان می دهد. (5)

وجه تسمیه نیشابور

قدیمترین سندی که از نیشابور یاد می کند اوستا است که با واژه «رئونت » به معنی جلال و شکوه از آن نام می برد. احتمالا این واژه بعدها به کلمه ریوند تبدیل شده که اکنون نام دهستانی از توابع نیشابور است. (6) در برخی از متون دوره اسلامی نام دیگر نیشابور «ابرشهر» آمده است که مسلما این لفظ در دوره های قبل از اسلام به کار می رفته است. سکه های مکشوفه، این موضوع را مدلل می سازد. برای نمونه در سکه ای که تصویر قباد ساسانی را نشان می دهد کلمه ابرشهر دیده می شود. (7)

بحث درباره کلمه ابرشهر زیاد است از آن جمله برخی «ابرشهر» را از ریشه «اپرناک » گرفته اند که مربوط به قوم «پرنی » است که اسلاف پارتیان می باشند. (8) بعضی ابرشهر (با سکون ب) گویند که مراد شهری ابری یا شهری مرتفع که به ابرها نزدیک است. این هر دو قول بدون مبنا و اصولا مردود است اگر چه برای سند اول هنوز جای تامل باقی است اما اگر ابر را فارسی قدیم «بر» به معنی بلند جایگاه و رفیع و بزرگ بدانیم کلمه ابرشهر مقبولتر می نماید. (9)

مسکوکاتی که از دوران باکتریان در افغانستان به جای مانده از پادشاهی به نام «نیکه فور» یاد می کند که دامنه فرمانروایی او تا نیشابور گسترش داشته و به روایتی این شهر را وی بنا نهاده است که بعدها به «نیسه فور» و «نیسافور» و نهایتا به «نیشابور» تبدیل شده است. «نیسافور» در گویش عرب به معنی شی ء سایه دار است و شاید در آن جا درختهایی وجود داشته که سایه گستر تارک خستگان بوده است. (10)

واژه نیشابور در دوره ساسانی همه جا به شکل «نیوشاپور» آمده است که آن را به معنی کار خوب شاپور یا جای خوب شاپور گرفته اند زیرا شاپور دوم این شهر را تجدید بنا کرد ولی به روایت اغلب مورخان شاپور اول بانی آن بوده است. اگر مطلب بالا را در مورد نوسازی این شهر قرین صحت بدانیم کلمه «نیو» می توان به شکل امروزی آن «نو» تعبیر کرد و معنی نیشابور چیزی جز شهر نوسازی شده شاپور نخواهد بود و دیگر دلیلی برای بحث در مورد شاپور اول و دوم وجود نخواهد داشت. زیرا که بعضی از مورخان در انتخاب هر یک از آن دو دچار شک شده اند ولی قدر مسلم بانی اولیه باید شاپور اول باشد و پس از وقوع زلزله ای شاپور دوم امر به ترمیم و بازسازی آن کرده است و این به هر حال کار نیک شاپور دوم بوده است که به لفظ «نیوشاپور» از آن یاد کرده اند. (11)

نیشابور در اوایل اسلام به «ابرشهر» معروف بود که در سکه های دوره های اموی و عباسی به همین نام آمده است. «ایران شهر» هم گفته اند که شاید عنوانی افتخاری برای این شهر بوده است. البته چون یکی از چهار شهر کرسی نشین خراسان بود لقب ام البلاد هم برای خود کسب کرده است. (12)

نیشابور در دوران پیش از اسلام

گفتار فردوسی قدمت نیشابور را به دورانهای باستان می برد و شعر وی گواه بر وجود این شهر در اساطیر ملی ایران است. درباره به سلطنت رسیدن کیکاوس می گوید:

بیامد سوی پارس کاووس کی جهانی به شادی نو افکند پی فرستاد هر سو یکی پهلوان جهان دار و بیدار و روشن روان به مرو و نشابور و بلخ و هری فرستاد هر سو یکی لشکری

یا در هنگامی که کیخسرو از توران زمین به ایران مراجعت می کند فردوسی با این سخن زیبا از نیشابور یاد می کند:

از آن پس به راه نشاپور شاه بیاورد پیلان و گنج و سپاه همه شهر یکسر بیاراستند می و رود و رامشگران خواستند (13)

در ذکر احوالات اردشیر ساسانی، طبری می گوید که: «اردشیر بابکان از سواد عازم استخر شد و از آن جا نخست به سکستان و سپس گرگان، ابرشهر، مرو، بلخ، خوارزم و تا انتهای سرزمین خراسان رفت. او بسیاری از مردمان را کشت و همه مرزهای شرقی را به اطاعت آورد.» (14)

از گفته فوق احتمالا دو نتیجه به دست می آید. یکی این که ابرشهر در واقع نام اولیه و اصلی نیشابور است، چنان که در صفحات قبل بیان شد و دیگر این که اردشیر همانند دیگر جهانگشایان مردمان بسیاری کشته که لاجرم ابرشهر مستثنا نبوده است و شاید در اثر خرابیهایی که در دوران وی به وجود آمد مردم به نقطه دیگری در همان نزدیکی پناه بردند و در زمان شاپور اول این محل جدید به نام شاه ایران زمین نامگذاری شد.

کتیبه شاپور اول که ویژه پیروزی او در مناطق شرقی ایران است و از مناطق «پرثو»، «مرو»، «هرات »، «سغد»، «ابرشهر» نام می برد دلیل واضحی بر وجود ابرشهر می باشد که به هر حال همانند شهرهای دیگر یا کاملا به فرمان شاپور درآمد و یا خراجگزار وی شد. (15) حرکت شاپور به نیشابور به این صورت بود که پس از حمله ترکان به نواحی شرق که احتمالا بایستی پس از مرگ اردشیر واقع شده باشد و دادخواهی مردم از شاپور اول، «وی با لشکری جرار بر سر آن اتراک رفت و به محاربه و مقاتله، ایشان را از ملک ایران اخراج کرد و باز به نیشابور آمده و این جا مقام نمود و بنای شهر متصل به قهندز و اقامه شهرستان اخراج و ابراج و تشبیه اساس فرمود و محلات و عمارات به هم وصل کرد و خندق شهر و قهندز به هم متصل کرد. وی بر چهار جانب شهر چهار دروازه مرتب داشت، شرقی، غربی، جنوبی، شمالی. مهندسان را فرمود و طریق بنا به ایشان نمود تا چنان بنا نهادند که چون آفتاب طلوع کرد شعاع آن از هر چهار دروازه شهر طلوع کردمی و آن عجایب بناها بود و به وقت غروب از هر چهار دروازه آفتاب در نظر بودی که پوشیده شدی ». (16)

حاکم نیشابوری (متوفی 405 ه . ق) صاحب تاریخ نیشابور نیز از اتصالات محلات و خندق شهر و قهندز یاد می کند که دلیل واضحی بر یکی بودن نیشابور با ابرشهر می باشد. علاوه بر این، براساس آنچه وی ذکر می کند در واقع نیشابور در زمان شاپور اول بنیاد یافته است مخصوصا این که در هنگام حفر خندق خبر از یافتن گنجی برای وی آوردند و او همه آن گنج را نفقه کرد و این خود دلیل بر استقرار وی در نیشابور، به هنگام حفر خندق می باشد. درباره حصار و باروی شهر نیشابور که همزمان با حفر خندق انجام شده است مؤلف در جای دیگر چنین می گوید:

«شاپور اول بر حوالی شهر خارج خندق عمارت آغاز کرد، معماران و عمله مرتب کرد و تکلیفات شاقه فرمود، رعایا عاجز آمدند، معماران را امر کرد که هر روز پیش از آفتاب به سر کارها روند. هر که از رعایا پیش از آفتاب حاضر نشود زنده در میان خشت و گل دیوار گیرند و چنان کردند. و خلق بر آن رنج قرار گرفتند. و بعد از سنین کثیره... استخوان بنی آدم از سر تا قدم از میان گل بر خاک می افتاد». (17) و زردشت هم یکی از سه آتشکده معروف ایران را به نام مهربرزین در کوههای نیشابور ساخت.

نیشابور پس از اسلام

بنا به نوشته مورخان و جغرافیدانان عرب زبان مانند ابن رسته، مقدسی، اصطخری، ابن حوقل و یاقوت حموی شهر نیشابور یک فرسنگ در یک فرسنگ بوده و بازار و میادین و دکاکین و کاروانسراهای بسیار داشته است که از لحاظ اقتصادی «انبارگاه مال التجاره فارس و کرمان و هند یعنی ولایات جنوبی و همچنین ری و جرجان و خوارزم » بوده است. در این دوره یعنی در قرون وسطی ایالت خراسان به چهار قسمت یعنی چهار ربع تقسیم می گردیده و هر ربعی به رکزیت یکی از چهار شهر بزرگ نیشابور، مرو، هرات و بلخ خوانده می شده و در زمانهای مختلف یکی از این شهرها مرکزیت تمام خراسان بزرگ را به عهده داشته و چنان که گفته خواهد شد نیشابور نیز از زمان طاهریان به بعد به عنوان پایتخت انتخاب گردیده است و گفته اند که: «این شهر از قاهره قدیم (فسطاط) بزرگتر و از بغداد جمعیتش بیشتر و از بصره جامعتر و از قیروان عالیتر بوده و 44 محله داشته و 50 خیابان اصلی و مسجدی ممتاز و کتابخانه ای با شهرت جهانی و یکی از چهار شهر شاهی امپراطوری خراسان بوده است ». (18)

ورود اسلام به نیشابور

در سال 17 یا23 هجری عمربن خطاب خلیفه دوم احنف بن قیس را برای فتح خراسان فرستاد و پس از آن در سال 32 هجری عثمان بن عفان خلیفه سوم عبدالله بن عامر را به خراسان گسیل داشت و چنان که حاکم نیشابوری می نویسد: «در زمان خلافت عثمان کنارنگ مجوس که والی خراسان بود به عبدالله عامر نامه نوشت و او را از مرگ یزدگرد پادشاه ساسانی آگاه ساخت و به خراسان دعوت نمود. عبدالله عامر به سرعت رهسپار خراسان شد و با لشکر خود عازم نیشابور گشت. اما روایت دیگر چنین است: موقعی که ابن عامر به نیشابور رسید مردم نیشابور به ریاست برزان جاه که والی آن حدود بود در مقابل اعراب به جنگ برخاستند و یک ماه تمام مقاومت کردند و چون فصل زمستان بود و سرما شدت یافت ناچار سپاه عبدالله بن عامر از اطراف نیشابور برخاستند و به طرف ازغند که هوای معتدل تری داشت رهسپار شدند ولی پس از چندی سپاهیان عرب به ریاست عبدالله خازم به سوی نیشابور بازگشتند و در این نوبت برزان جاه شکست خورد و متواری شد و کنارنگ فرمانروای نیشابور از در صلح درآمد و قبول کرد که معادل هفتهزار درهم خراج بدهد.

سپس عبدالله عامر به شهر نیشابور آمد و در محله شاهنبر سکونت گزید و در همان محله مسجدی بر روی آتشکده ساخت و سرایی برای خود بنا نهاد. چون عبدالله عامر به سفر حج رفت قیس بن هیثم را از طرف خود در نیشابور گذاشت، در این وقت قارن که مرزبان قومس و گرگان بود به نیشابور لشکر کشید و آنجا را تصرف کرد ولی بعد از چندی عبدالله خازم او را شکست داد و به قتل رسانید و مجددا نیشابور را تصرف نمود و از طرف خلیفه سوم به حکومت نیشابور منصوب شد.

در سال 96 هجری سلیمان عبدالملک حکومت خراسان را به یزیدبن مهلب داد و بعد از او در سال 99 هجری عمربن عبدالعزیز به خلافت رسید، جراح بن عبدالله را به خراسان فرستاد و پس از چندی در سال 120 هجری هشام بن عبدالملک امارت خراسان را به نصرسیار سپرد که وقایع فراوانی در نیشابور پدید آمد. (19)

نیشابور پایتخت کشور

در سال 131 ه . ق ابومسلم خراسانی نهضتی در خراسان بر ضد خلافت بنی امیه به وجود آورد و با قیام متهورانه خود به نیشابور آمد و حاکم آن شهر گردید. وی در مدت حکومت خویش مسجدی در نیشابور ساخت و قصد رونق بخشیدن به این شهر را داشت اما در سال 138 ه . ق در بغداد به تحریک منصور خلیفه عباسی مقتول گردید و بدین سبب چندی پیشرفت نیشابور متوقف شد.

اما چون خراسان در اوایل قرن سوم هجری به سال 205 قمری در حیطه اقتدار طاهر ذوالیمینین درآمد، وی در مشرق ایران حکومت مقتدری به هم رسانید و مستقلانه در خراسان به حکومت پرداخت. وی به هنگام خطبه نماز جمعه نام خلیفه عباسی را از خطبه انداخت اما همان شب درگذشت و پسرش طلحه به امارت خراسان و سیستان رسید و سپس در سال 213 ه . ق که طلحه وفات یافت برادرش عبدالله بن طاهر جانشین وی گردید و در سال 215 هجری قمری شهر نیشابور را به پایتختی اختیار نمود و در آنجا آبادانی فراوان کرد. مخصوصا به رونق کشاورزی و حفر قنوات و اصلاح امر آبیاری و احداث ساختمانهای جدید و ایجاد دهات بسیار در منطقه همت گماشت و نیز شهر و قصر معروفی به نام شادیاخ ساخت و این شهر در زمان او و خاندانش اهمیت فوق العاده ای یافت. (20)

علت ساختن شهر شادیاخ

عبدالله بن طاهر که به امارت رسید در بیرون شهر نیشابور برای خود باغ و قصری به نام شادیاخ ساخت و لشکریان او در شهر نیشابور سکونت داشتند. و چون جایی برای سکونت سپاهیان خالی نبود. ناچار به منازل مردم وارد می شدند، بدیهی است عموما از این که یک نفر سپاهی در خانه آنها سکونت می کرد در رنج و ناراحتی بودند لیکن جرات دم زدن نداشتند. ناگزیر این تعدی و رسم بد را تحمل می کردند تا این که یک نفر از افراد لشکر عبدالله بن طاهر با اسبش به خانه تازه دامادی وارد می گردد و با توجه به عروس جوان قصد تجاوز به خاطرش می رسد و به داماد می گوید اسبم را ببر آب بده، تازه داماد به جای این که خود اسب را ببرد به واسطه عدم اطمینان، به تازه عروس می گوید تو اسب را برای آب دادن ببر. نوعروس که مطلقا از اسب و آب دادن و تیمار آن آگاهی نداشت با وحشت و ترس افسار اسب را می گیرد و از منزل خارج می شود، ولی از حسن اتفاق امیر عبدالله از آن راه می گذشته و می بیند زنی افسار اسبی را گرفته و با حالت ترس و وحشت اسب را می برد و امیر عبدالله متوجه می شود که این زن و اسب با یکدیگر تناسبی ندارند، لذا جریان را از زن می پرسد، او جواب می دهد خدا امیر را بکشد که مرا به چنین وضعی دچار کرده است. عبدالله طاهر می پرسد: شوهر داری؟ جواب می دهد تازه عروسم. دوباره می پرسد چرا شوهرت اسب را برای آب دادن نمی برد. پاسخ می شنود از دو جهت مرا وادار به این کار کرده است زیرا یک نفر از لشکر امیر در منزل ما است اگر شوهرم اسب را به آب ببرد شاید آن مرد سپاهی در غیاب او به من تعرض کند. دیگر این که در موقع نبودن شوهرم در خانه ممکن است این مرد از خانه چیزی بدزدد. امیر عبدالله از این پرسش و جواب سخت ناراحت می شود و فورا دستور می دهد تمام لشکریان از منازل مردم خارج شوند و در اطراف باغ شادیاخ برای خود خانه بسازند و این پس اگر سپاهی به منزل مردم وارد شود خون او مباح باشد. (21)

در اوایل نیمه دوم قرن سوم هجری یعنی در سال 259 ه . ق یعقوب لیث صفاری نیشابور را به تصرف درآورد ولی پس از مرگش عمروبن لیث صفاری در سال 279 هجری نیشابور را پایتخت خویش قرار داد و او نیز عمارات زیادی بر شهر افزود. بعد از عمرولیث خراسان به دست سامانیان افتاد. در زمان این سلسله هم نیشابور کماکان پایتخت بود و تنها ناحیه مرکزی خراسان به شمار می رفت. (22)

پس از سامانیان حکومت به دست غزنویان افتاد و در این دوران نیشابور فقط مرکز ایالت بود و از غزنین تبعیت می کرد. بعد، نیشابور در حیطه اقتدار سلجوقیان درآمد و در سال 429 ه . ق طغرل بیک شهر را گرفت و پایتخت خود قرار داد و این شهر منزلت قبلی خود را از سرگرفت اما چون طغرل درگذشت جانشین وی آلب ارسلان دربارش را به اصفهان برد ولی دوره های طویلی از ایام حکومت خویش را در نیشابور می گذرانید. مقارن همین زمان یعنی در سال 437 ه . ق که ناصرخسرو علوی از این ناحیه می گذشت نیشابور را در اوج شهرت و اعتبار می دید رونق بازرگانی نیشابور به حدی بود که در سرزمین عربستان تمامی دادوستدهای بازرگانی با سکه های طلای نیشابور صورت می گرفت.

نیشابور در زیر لوای حکومت سلاجقه بویژه در دوران سلطنت ملکشاه سلجوقی (465-485 ه . ق) به همت خواجه نظام الملک طوسی (م 485 ه . ق) وزیر فرهنگ پرور و روشنفکر این سلطان از لحاظ تمدن و مرکزیت علمی به حق شهره آفاق گشت و نظامیه ای که جنبه دانشگاههای کنونی داشت در نیشابور بنیاد گردید و تعداد13 کتابخانه که مهمترین آنها حدود پنجهزار جلد کتاب داشت به وجود آمد.× و بدین جهت این شهر عنوان دارالعلم به خود گرفت و سالهای متمادی مرکز تجمع علما و دانشمندان کشور بود. (23) به طور کلی می توان گفت که نیشابور پس از سلجوقیان تا حمله مغول پیوسته دارالملک و مرکز ایالت خراسان بزرگ بوده است.

فتنه غز در نیشابور

طایفه غز مانند سلاجقه از ترکمانان مسلمان ساکن ماوراءالنهر بودند که پس از تسلط قراختاییان بر این دیار به حوالی بلخ آمدند. امیر قماچ حاکم دست نشانده سلطان سنجر از آنان خواست که آن جا را ترک کنند. ولی آنان ابا نمودند و از قماچ خواستند که با دادن باج و خراج در مراتع بلخ بمانند و چون این امر میسر نگردید با قماچ به جنگ پرداختند و بلخ را نیز غارت نمودند و سپس با سلطان سنجر از در عذرخواهی درآمدند و حاضر شدند که اگر سلطان ایشان را در چراگاههای موردنظرشان آزاد بگذارد هر سال پول و حشم فراوان به خدمت او بفرستند. سنجر زیربار نرفت و با حدود یکصدهزار مرد جنگی عازم دفع آنها شد.

سنجر ابتدا در محرم سال 548 شکست خورد و بار دیگر در جمادی الاول همین سال در نزدیک مرو لشکر سلطان سنجر مورد حمله قرار گرفت و امیر قماچ در این جنگ به قتل رسید و سنجر و همسرش را به اسیری گرفتند و سپس مرو و بلخ و طوس و نیشابور را قتل عام کردند و بسیاری از علما و زهاد و متقیان نیشابور را به شهادت رسانیدند و این شهر را نیمه ویران نمودند.

از جمله خرابیهای جبران ناپذیری که در این هجوم بر نیشابور وارد آمد غارت کردن کتابهای هفت کتابخانه، سوزانیدن پنج کتابخانه بزرگ و معروف شهر، ویران کردن بیست و پنج دارالعلم و مهمتر از همه آنها مسجد معروف به عقلا بود که به گفته پاره ای از مورخان پنج هزار جلد کتاب داشت. درباره خرابیها مورخان سخنان زیادی گفته اند از جمله خاقانی شاعر نغزگوی و سخن سنج در قصیده ای این ابیات را سروده است:

آن مصر معرفت که تو دیدی خراب شد وان نیل مکرمت که شنیدی بر آب شد آن کعبه وفا که خراسانش نام بود اکنون به پای پیل حوادث خراب شد

امرای سنجر در مدت سه سال اسارت او ولیعهدش را به نام سلیمان شاه در نیشابور به سلطنت نشاندند و چون او مردی سست عنصر بود از ترس غزها در ماه صفر سال 549 به عراق رفت و باز امرای سنجر رکن الدین خاقان محمود خواهرزاده سلطان را از ماوراءالنهر به خراسان دعوت نمودند و در نیشابور خطبه سلطنت به نام او خواندند. در همین ایام بود که یکی از غلامان قدیم سلطان به نام «مؤید آی ابه » نیشابور و طوس و نساء و ابیورد و بیهق و دامغان را تحت امر خود درآورد و در نیشابور مستقر شد و غزان را از این نواحی بیرون کرد و سرانجام پذیرفت که با دادن خراجی سالیانه به خاقان محمود این نواحی مستقل باشد. در این بین (اوایل سال 551 ق) سنجر به تدبیر یکی از امرا از چنگ غزها رهایی یافت اما چیزی نگذشت که در 14 ربیع الاول سال 552 در مرو شاهجان درگذشت و در همان جا مدفون گردید. (24)

نیشابور در آتش

ناگفته نماند که در سال 538 یا 548 هجری قمری قبل از حمله غزها شهر نیشابور طعمه حریق گردیده بود و آنچه بجا مانده بود در حمله ترکان غز نابود شد و مردم ناگزیر شهر را به کلی ترک کردند و شهر دیگری در حومه محل سابق که عبد الله بن طاهر ساخته بود بنا نمودند. (25)

فتنه مغول در نیشابور

در سال 618 ه . ق طغاچار نویین داماد چنگیز مغول در نواحی نیشابور به نهب و غارت مشغول گشت و مردم نیشابور با وی به جنگ پرداختند و در یک روز هزار نفر از طرفین به قتل رسیدند ولی در وقت مراجعت از قضا تیری به سوی طغاچار انداخته شد که بر اثر جراحات وارده از پای درآمد.

مردم نیشابور چند روز بعد متوجه شدند که در این جنگ داماد چنگیز کشته شده و چنگیزیان دست از آنها برنخواهند داشت، لذا به سرکردگی شرف الدین امیر مجلس حاکم نیشابور متحد و هم قسم شدند که تا جان در بدن دارند از پای ننشینند و تسلیم نشوند.

تولی خان پسر چنگیز که این خبر را شنید پس از فتح مرو با لشکریان خود به نیشابور آمد و به همه امرای سپاه خودش اعلام کرد که چنگیز گفته است چون مردم نیشابور طغاچار را کشته اند هیچ یک نباید زنده بمانند و شهر باید خراب شود و در محل جو کاشته شود، لذا سپاهیان که در خونریزی بی همتا بودند شهر را در روز چهارشنبه نیمه ربیع الاخر با سه هزار چرخ انداز و صد منجنیق و عراده و چهارصد نردبان و هشتصد نفت انداز و دو هزار و پانصد خروار سنگ محاصره کردند.

شرف الدین نیز، در مقابل، بر هر در دروازه نیشابور دوازده هزار مرد جانباز و تیرانداز تعیین نمود. مدت هشت شبانه روز از دو طرف در کوشش و کشش بودند و عده ای بی شمار از طرفین به قتل رسیدند و نیز چند تن از امرای نامدار تولی خان کشته شدند. در این موقع حاکم نیشابور به اتفاق ائمه و اعیان و اصول و کلانتران نیشابور قاضی ممالک خراسان مولانا رکن الدین علی بن ابراهیم مغیشی را به نزدیک تولی خان فرستادند و اظهار تبعیت و خراجگزاری کردند ولی تولی خان قبول ننمود و قاضی را نگهداشت.

«روز دیگر بعد از برگزاری نماز جمعه در نیشابور، تولی خان در اطراف شهر گشتی زد و به سپاهیان خود گفت می خواهم امشب این شهر را گرفته باشید. لشکریان به یکباره حمله آوردند و مجانیق و خرکها را پیش بردند و نفت اندازان نفاتی کردند و از در نشیب و فراز و درون و برون و جوان و پیر غلغله و نفیر و ولوله شهیق و زفیر به اوج رسید» و از هفتاد نقطه دیوارهای شهر را سوراخ کردند و قریب ده هزار سرباز مغول تا صبح به خونریزی پرداختند و صبح شنبه همسر طغاچار (دختر چنگیز) با ده هزار سوار وارد شهر شد و از روز شنبه تا چاشتگاه چهارشنبه قتل و غارت کردند و همه مردم را به جز چهار کمانگر کشتند و حتی سگها و گربه ها را کشتند و باروی شهر را کوفته و مناظر و منازل و حصارها و همه قصرها را با زمین هموار ساختند و هفت شبانه روز بر شهر آب بستند و سپس جو کاشتند و تا سبز شد توقف نمودند. مدت 12 شبانه روز شمارش مقتولان به طول انجامید و یک میلیون و هفتصد و چهل و هفت هزار مرد به استثنای زنها و اطفال به شمارش درآمد. (26)

نیشابور بعد از حمله مغول

پس از حمله مغول تا چند سال شهر نیشابور خالی از سکنه بود و در قراء و قصبات و دهات آن محصولی کشت نمی شد و این سرزمین حاصلخیز سالها بی حاصل و بی ثمر افتاده بود. در اواخر دوران فرمانروایی مغول غازان خان و سلطان ابوسعید برای مسکون ساختن شهرهای ویران خراسان و آبادی مزارع اقدام نمودند و از جمله در شهر نیشابور چه در زمان آنها و چه در ایام حکومت سربداران عمارات و مساکنی ساخته شد و مردم از گوشه و کنار فراهم آمدند و دهات و مزارع را دایر کردند و چون شهر قدیم نیشابور به کلی از میان رفته بود شهر جدید را در طرف شمال و مغرب شهر قدیم به وجود آوردند اما آن نیشابور قدیم که سالها دارالعلم عالم اسلامی و قبله گاه انام بود با آن همه رجال و شخصیتهای بزرگ معدوم و نابود شده بود و دیگر نمی توانست به جای خود بازگردد. دگربار زلزله پیکر شهر را درهم کوبید و هزاران نفر در این حادثه از بین رفتند و چنان ترس بر بازماندگان از زلزله غالب آمد که این شهر مصیبت بار را ترک کرده و روزها در نواحی اطراف به سر می بردند. (27)

زلزله های نیشابور

الحاکم ابوعبدالله محمدبن عبدالله نیشابوری صاحب تاریخ نیشابور می نویسد که در حواشی تاریخ یمینی که در سال چهارصدواندی از هجرت نوشته شده آمده است که نیشابور از ابتدای بنای آن تا تاریخ مؤلف کتاب هجده مرتبه به زلزله ویران شده و مرتبا آباد گردیده و موقعیت خود رااز لحاظ سیاسی،اقتصادی وفرهنگی البته اندکی کمرنگ تر از گذشته اش، به دست آورده است.

بعد از زلزله های هجده گانه مذکور که تاریخ وقوع هیچ یک از آنان ذکر نشده زلزله سال 530 هجری روی داد که در اثر آن شهر ویران شد. زلزله ای دیگر در سال 555 هجری هفت سال بعد از واقعه آتش سوزی و فتنه غزها به وجود آمد که شهر را بکلی خراب کرد و مردمی که باقی ماندند به شادیاخ رفتند. زلزله دیگری که می توان آن را مهیبترین زلزله ها دانست زلزله سال 666 ه . ق است که در شب جمعه رخ داد که در اثر آن از جمعیت نیشابور تنها هفتاد نفر که در صحرا بودند زنده ماندند. زلزله دیگر که می توان آن را آخرین زلزله ویرانگر منطقه دانست زلزله سال 808 ه . ق است که یکشنبه آخر جمادی الاول به وقوع پیوست.

اندر سه زمان سه زلزله واقع گشت بر پانصدواند آنک شد شهر چو دشت شش سال فزون دوم و ره از ششصد و شصت از زلزله بار سوم هشتصد و هشت (28)

ابوالقاسم طاهری می نویسد دشوار است اطمینان حاصل کرد که پس از هجوم مغولان شهر جدید نیشابور را در کدام محل بنا کردند و شهری که جهانگرد مغربی ابن بطوطه در سده هشتم هجری وصف می کند در کجا قرار داشته است. از آنجا که در ناحیه شادیاخ ویرانه ای به چشم نمی خورد احتمال دارد که نیشابور جدید را در محل شهر قدیمی تر نیشابور ساخته باشند. آنچه این فرض را محتملتر می سازد بقایای بازار قدیمی است که به فاصله کمی در سمت غربی تپه آلب ارسلان قرار دارد. زلزله، نیشابور قدیم را چنان ویران کرده است که اکنون جز چند تل خاک چیز دیگری از آن شهر پدیدار نیست. محل جدید شهر نیشابور سه یا چهار میلی شمال و شمال غربی شادیاخ واقع است. به فاصله 24 میلی جنوب شرقی شهر جدید نیشابور آثاری برجای مانده است که تصور می شود از آن نیشابور عهد ساسانی باشد. میان این ویرانه ها و شهر کنونی نیشابور، در چهار میلی سمت جنوب و جنوب شرقی خرابه های نیشابور معروف سده های میانه به چشم می خورد. (29)

شاید کاوشهای آتی باستان شناسان بتواند گره از این مشکل بگشاید و بطور قطع محل احداث نخستین شهر نیشابور و شهرهای بعدی معلوم شود. اگر باستان شناسان به چنین توفیقی دست یابند مسلما یکی از دشوارترین معماهای تاریخی را حل کرده اند چه زلزله های پیاپی و کاوشهای افراد گنج طلب و سودجو به حدی ویرانه های مختلف ناحیه نیشابور را زیر و رو کرده است که کاوشی طبق اصول علمی دشوار می نماید. صنیع الدوله در کتابش به نمونه ای از خرابیهای مردم آزمندی که در نیشابور به دنبال گنج می گشته اند اشاره می کند: «تا مدتها مردم اطراف به خرابه های نیشابور می رفتند و حین کاوش مال فراوانی پیدا می کردند چنان که در زمان سلطان جلال الدین خوارزمشاه آن شهر را سالانه به سی هزار دینار که معادل 54 هزار تومان حالیه باشد اجاره و مقاطعه دادند و گویند گاه می شد که مستاجرین در عرض یک روز معادل مال الاجاره یکساله را از آن جا اموال به دست می آوردند.» (30)

در سال 735 ه . ق که ابن بطوطه از نیشابور غازان خانی گذر کرده است آنجا را دمشق کوچک می خواند و وفور میوه، باغها و آبهای نیشابور و بازارهای وسیع و پر کالای آن شهر را می ستاید. (31)

نیشابور در زمان سربداران

در سال 740 ه . ق هنگامی که نیشابور زیر فرمان سلسله سربداران سبزواری اداره می شد جغرافیانویس بزرگ ایرانی حمدالله مستوفی مدتی را در خراسان و بویژه نیشابور گذرانید. در عهد مستوفی هنوز نیشابور از شهرهای مهم و آبادان ایران به شمار می رفت. کشاورزی پاره ای از توابع این ناحیه که بعدها به بلوک ریوند مشهور شد چندان رونق داشت که مثلا در کنار رود میرآباد (یا به گفته حمدالله مستوفی بر کنار آب بوستان) چهل آسیا ساخته بودند که تمامی آنها بدون وقفه کار می کرد. سرعت عمل و گنجایش این آسیاها را از آن جا می توان دریافت که تا کشاورزان از دوختن سر یک جوال فارغ می شدند یک خروار غله آرد می شد. (32)


  
  

نیشابور در یک نگاه


نیشابور شهر فیروزه، یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران است که بزرگان زیادی در آن پرورش یافته‌اند. نیشابور دومین شهر بزرگ استان خراسان رضوی است و در دامنه‌های بلندی‌های بینالود در شمال شرقی ایران قرارگرفته است.


اگر از مسیر جاده‌ای به مشهد سفر کرده باشید، در مسیر خود تابلو شهر نیشابور را دیده‌اید. نیشابور دومین شهر بزرگ استان خراسان رضوی است که بزرگان زیادی ازجمله عطار نیشابوری و دکتر شفیعی کدکنی را به جامعه فرهنگ و ادب تحویل داده است. بازدید از نیشابور در مسیر مشهد خالی از لطف نیست.

نیشابور در دامنه‌های بلندی‌های بینالود در شمال شرق ایران قرار دارد. این شهر در 770 کیلومتری شرق تهران و 127 کیلومتری غرب مشهد واقع‌شده و مسیر بین‌المللی ریلی و جاده‌ای از این شهر عبور می‌کند. نیشابور همچنین از طریق جاده‌های محلی با شهرهای کاشمر، فیروزه، قوچان، کدکن، عشق‌آباد و تربت‌حیدریه ارتباط دارد.

نیشابور

 نیشابور از مهم‌ترین مراکز تاریخی، گردشگری، صنعتی برای کشور و منطقه است. نیشابور از عصر صفوی مورد توجه قرار گرفت و در عصر میانه و دوران سلطنت خوارزمشاهیان به‌عنوان پایتخت فرهنگی شناخته شده است. نیشابور در سده یازدهم با 125 هزار نفر جمعیت، هشتمین شهر بزرگ جهان بود. تاریخ نیشابور از دوره ساسانیان آغاز شد. این شهر تاریخی در حدود دهه‌های میانی سده سوم میلادی به‌فرمان شاپور یکم بنیان‌گذاری یا بازسازی شده است. در سال 643 میلادی با صلح‌نامه کنارنگ و عبدالله عامر این شهر فتح شد. از 821 میلادی تا 873 میلادی پایتخت امیرنشین طاهریان بود و سپس طغرل این شهر را به‌عنوان اولین پایتخت سلجوقیان انتخاب کرد.

حوزه علمی نیشابور در دوره زرین اسلامی از بزرگ‌ترین مراکز و سرزمین بسیاری از دانشمندان، شاعران، صوفیان و دیگر بزرگان به‌شمار می‌رفته و نیشابور را از بزرگ‌ترین مراکز تمدن و فرهنگ اسلامی به‌خصوص در عصر سلجوقیان می‌دانند.

آرامگاه کمال الملک

آرامگاه کمال الملک

صحبت از اهمیت تاریخی نیشابور، به دلیل اهمیت این شهر، فرصت دیگری را می‌طلبد و ما به مختصر اطلاعاتی در رابطه با این شهر باستانی بسنده می‌کنیم.

نیشابور ویژگی‌های اقلیمی فلات مرکزی ایران را دارد، دشت‌هایی با آب و هوای نیمه صحرایی ملایم؛ زمستان‌هایی سرد و در تابستان معتدل دارد. با میانگین بالای °13?9، پایین °7?1 و بیشترین دما °22?5 از منطقه‌های سرد استان به‌شمار می‌آید. دی سردترین و تیر گرم‌ترین ماه در شهر نیشابور است.

زبان مردم نیشابور به‌عنوان معیاری برای سنجش زبان‌های دیگر رایج در خراسان در نظر گرفته می‌شود. در بسیاری از منابع به این موضوع اشاره‌شده که زبان مردم توس و نسا بسیار شبیه به زبان مردم نیشابور است.

اسلام از سال 643 میلادی اولین دین رسمی نیشابور بود. شیعه اسماعیلی دومین مذهب رایج در نیشابور است که البته از سوی حکومت رسمی شناخته نشده است. در سده دهم میلادی، نیشابور یکی از مراکز تبلیغ اسماعیلیه در ایران و خراسان بزرگ بوده است. امروز اسماعیلیان نیشابور در دیزباد و گروهی هم در شهر نیشابور زندگی می‌کنند. جماعت خانه دیزباد مهم‌ترین مرکز اسماعیلیان در نیشابور امروز است. مهاجرت ارمنی‌ها به نیشابور در سده بیستم، به نوزایی مسیحیت در نیشابور منجر شد. ارمنی‌ها را پایه‌گذار صنعت سینما در نیشابور می‌دانند که درواقع از ارمنی‌های ایران یا از مهاجرین روسی پس از انقلاب 1917 بوده‌اند. تعداد ارمنی‌های نیشابور از دهه 1980 کم شد و امروزه اقلیتی ناچیز هستند.

دانشکده هنر نیشابور

دانشکده هنر نیشابور

نیشابور بزرگان زیادی را تحویل ایران‌زمین داده است، ازجمله چهره‌های برجسته نیشابور می‌توانیم به مسلم بن حجاج، عمر خیام و عطار اشاره کنیم. از چهره‌های معاصر هم می‌توانیم به دکتر شفیعی کدکنی و پرویز مشکاتیان اشاره کرد.

آرامگاه عطار و کمال الملک

آرامگاه عطار و کمال الملک

یکی از اماکن دیدنی نیشابور، آرامگاه خیام نیشابوری است، طراح این آرامگاه زیبا، هوشنگ سیحون است و طراحی آن برگرفته از زندگی، زمانه و اندیشه‌های عمر خیام است که بر هر سه جنبه شخصیتی عمر خیام ازجمله «ریاضی‌دان»، «اخترشناس» و «شاعر» بودن خیام استوار است.

نیشابور

آرامگاه خیام

ترکیب قومیتی نیشابور در حال حاضر به ترتیب تعداد فارس، ترک، کرد، بلوچ، عرب، ازبک و ارمن است که فارسی‌زبان مشترک همه این‌ اقوام است.

از سده شانزدهم میلادی، فرهنگ دینی برگرفته از فقه شیعه در نیشابور قدرت گرفت؛ همچنین در دهه 1980 و پس از انقلاب فرهنگی ایران، به‌طور ویژه به بازسازی حدیث سلسلة الذهب و بازمانده‌های رضوی در نیشابور پرداخته شد. این فرهنگ دینی، پیشینه‌ای در تاریخ نیشابور داشته؛ در غرب ربع نیشابور، ولایت بیهق از پایگاه‌های برجسته شیعیان خراسان قرار گرفته بود. در شرق آن، ولایت توس بود که در حومه آن امام هشتم شیعیان در سال 818 میلادی /202 قمری، دفن شد که پیرامون آن، شهر مشهد (مرکز خراسان از صفویان) به وجود آمد.

سردر باغ ملی نیشابور

سردر باغ ملی نیشابور

میانگین اقامت گردشگران در نیشابور، بسیار کم است و تأثیر زیادی بر توسعه صنعت گردشگری این شهر نمی‌گذارند. بااینکه سالانه بیش از هشت میلیون نفر از نیشابور می‌گذرند، اما صنعت گردشگری این شهر ناتوان است. به گردشگری نیشابور به‌عنوان کامل‌کننده گردشگری مذهبی مشهد نگاه می‌شود.

در نیشابور، 400 واحد صنعتی در حال کار هستند که دومین قطب صنعتی استان پس از مشهد است. اقتصاد این شهرستان بر پایه کشاورزی و دام‌پروری، بازرگانی و بعضی صنایع‌دستی و کارخانه‌ای استوار است.

فیروزه

فیروزه

شهرت سوغاتی نیشابور، به فیروزه آن است، نیشابور شهر فیروزه است و معادن فیروزه زیادی در نزدیکی آن قرار دارند. از دیگر صنایع‌دستی نیشابور می‌توانیم به سفال‌گری، فرش‌بافی، نمدمالی، کاشی‌کاری و پارچه‌بافی اشاره کرد.

یکی از غذاهای محبوب نیشابور، آش آماج است که به اسم آش بی‌بی هم شناخته می‌شود.

آش آماج

آش آماج

در طول تاریخ، زمین‌لرزه‌های ویرانگری در نیشابور اتفاق افتاده است که بیشترشان ثبت نشده‌اند؛ ولی به‌صورت میانگین، این شهر هر 63 سال یک‌بار براثر زمین‌لرزه تا حد زیادی ویران‌شده و زمین‌لرزه‌های بزرگ‌سال‌های 668 و 708 هجری نیز نیشابور را به‌طور کامل با خاک یکسان کردند. به دلیل بالا بودن میزان خطر زمین‌لرزه در این شهر، احداث اردوگاه‌های اسکان موقت موردتوجه قرارگرفته است.


  
  
پدیده حاشیه نشینی به نیشابور رسید/مسئولان آمار ندارند

نیشابور - طبق آمار غیررسمی 60 هزار حاشیه نشین در شهری که 260 هزار جمعیت دارد مهم ترین چالش مسئولان نیشابور به شمار می رود که باید برای آن چاره اندیشی شود.

خبرگزاری مهر- گروه استان ها : نیشابور یکی از شهرهای تاریخی و فرهنگی محسوب می‌شود که سالانه میزبان زائران داخلی وخارجی امام رضا(ع) است و به همین دلیل توجه به موضوعات زیارت چه در بخش زیرساختی و چه در حوزه فرهنگی قطعا باید در اولویت مسئولان شهرستان نیشابور قرار گیرد.

شهر نیشابور درحال گذار از وضعیتی است که اگر مسئولان برای حاشیه آن برنامه ریزی نکنند در آینده با چالش هایی مانند افزایش موج مهاجرت، گسترش حاشیه نشینی و آسیب های اجتماعی ناشی از آن مواجه می شود.

بررسی رشد جمعیت در پهنه حاشیه شهر نیشابور حکایت از آن دارد که حوزه های غرب، جنوب غرب و شمال غرب این شهر بیشترین نرخ رشد جمعیت را طی دو دهه گذشته داشته است.  نیشابور دارای شهرنشینی شتابانی است که جلوه های بارز فقرشهری در آن عینیت یافته است.

شهر نیشابور دارای شهرنشینی شتابانی است که جلوه های بارز فقرشهری در آن عینیت یافته است

متاسفانه در حاشیه این شهر، مناطقی با ازدحام بیش از حد جمعیت با وضعیت نامناسب یا غیر رسمی که معمولا دارای بافت ریزدانه هستند، منازل دارای متراژ زیر 100 متر و دسترسی ناکافی به امکانات خدماتی، رفاهی، بهداشتی، فرهنگی و ناامنی اقامتی وجود دارند.

در دومین شهر خراسان رضوی 17 محله به عنوان محله های فرودست یا غیررسمی با وسعت حدود 500 هکتار و جمعیت حدود 75 هزار نفر شناسایی شده اند که از این میان 11 محله در سه محدوده مجزا در جنوب، جنوب غرب و غرب شهر قرار دارند.

موضوعات و مشکلات حاشیه شهر نیشابور باید به صورت تخصصی وبه دور از نگاه های سطحی وغیرکارشناسی مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار گیرد. بازگشایی معابر حاشیه شهر قطعا می تواند پیشرفت شگرفی را در این مناطق ایجاد و آینده شهر نیشابور را به لحاظ آمدوشد ازبن بست خارج کند.

ساماندهی مناطق کم‌ برخوردار باتوجه جدی به احداث و راه‌اندازی پایگاه‌های سلامت و مراکز بهداشتی در حاشیه شهر نیز باید مد نظر قرار گیرد.

حاشیه نشینی را مهاجران تشکیل می دهند

به منظور بررسی این موضوع به سراغ برخی از اعضای شورای اسلامی و شهردار شهر نیشابور رفتیم و با آن ها به گفتگو پرداختیم.

هادی ترقی در گفتگو با خبرنگار مهر، حاشیه نشینی را از معضلات کنونی نیشابور بیان می کند و می گوید: این مشکلات شایسته شهری مانند نیشابور با جاذبه های مختلف فرهنگی و مذهبی نیست. در بحث فنی مهاجرت هایی که از روستاها انجام می شود را حاشیه نشینی می گویند و مسئولان شهری نیشابور موظف اند که خدمات مناسبی را به مناطق کم برخوردار شهر ارائه دهند.

این عضو شورای شهر  می افزاید: در مناطق جنوبی شهر نیشابور از شهرها و استانهای مختلف مهاجرت کرده اند و برخی از مهاجرتهای حاشیه نشین باعث می شود که فرهنگ شهر در وضعیت نابسامانی قرار بگیرد. حاشیه نشینی یک معضل اساسی است که می تواند در فرهنگ و زندگی اجتماعی مردم تاثیر بگذارد و این تاثیرات نتایج بدی را در بر خواهد داشت.

برخورد با ساخت و سازهای حاشیه شهر 

محمد حسن زرندی، عضو دیگر شورای اسلامی شهر نشابور در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارمی کند: در بحث ساماندهی ساخت و سازهای غیرمجاز به دنبال تسهیل و مشوق سازی هستیم و تمامی کسانی که قصد گرفتن پروانه دارند، عوارض آن ها را به حداقل رسانده ایم.

وی ادامه می دهد: با تمامی ساخت و سازهای حاشیه شهر به جد برخورد خواهیم کرد و اشخاصی که در کمیسیون های ماده 100 پرونده دارنر ما برایشان پروانه های ساخت و سازهای جدید صادر نمی کنیم.

زرندی با اشاره به اینکه جریمه های ساخت وسازهای غیرمجاز را به حدی خواهیم رساند که عامل بازدارنده باشد و این سیاستی است که شورای پنجم به دنبال اجرایی آن است می گوید: آمار دقیقی از رشد یا کاهش جمعیت در حاشیه شهر نیشابور ندارم.

به دنبال ریشه کن کردن فرهنگ حاشیه نشینی هستیم

یکی دیگر از اعضای شورای شهر نیشابور در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: باید درمناطق کم برخوردار شهر تعرفه پروانه ساخت به کمترین هزینه ممکن برسد که ساخت و ساز در حاشیه شهر قانونمند شود تا شهرداری بتواند خدمات مناسب تری را به شهروندان ارائه دهد. 

علی اکبر شکیبا می افزاید: اگر جمعیت حاشیه نشین نیشابور افزایش پیدا کند بحران های جدی را در پیش خواهیم داشت و خدمات رسانی شهرداری به مشکل خواهد خورد و سعی داریم که فرهنگ حاشیه نشینی را در نیشابور ریشه کن کنیم و برای تخلفات ساخت و سازهای غیرمجاز به دنبال لایحه جدیدی هستیم که با ساخت و سازهای غیرمجاز برخورد کنیم.

اگر جمعیت حاشیه نشین نیشابور افزایش پیدا کند بحران های جدی را در پیش خواهیم داشت و خدمات رسانی شهرداری به مشکل خواهد خورد

وی در رابطه با رشد جمعیت حاشیه نشین در شهر نیشابور می گوید: آمار دقیقی از رشد جمعیت در مناطق کم برخوردار و حاشیه نشین نیشابور ندارم. 
 
از رشد جمعیت در حاشیه شهرجلوگیری کنیم

علی نجفی، شهردار نیشابور در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار می کند: اگر نتوانیم معضل حاشیه نشینی را در سطح شهر هدایت کنیم، می تواند به یک جریان ویرانگر در حوزه مدیریت شهری تبدیل شود و  نحوه اقداماتی که در حاشیه شهر بدون ضابطه صورت می گیرد در حوزه شهری، اجتماعی با مشکل روبرو خواهد شد.

شهردار نیشابور ابراز می کند: ما باید مسئله حاشیه نشینی را به مجرای قانونی خود هدایت کنیم و با فراهم کردن تسهیلاتی که مورد نیاز است و باتوجه به ظرفیت های موجود حاشیه شهر،  وضعیت اقتصادی که مردم دارند شرایط را تسهیل کنیم و اجازه دهیم که در یک بستر مناسب این مناطق بازمهندسی شود. 

وی ادامه می دهد: وظیفه داریم که از رشد جمعیت در حاشیه شهر جلوگیری کنیم و موانع را به نحوی ایجاد کنیم که موجب توسعه حاشیه شهر نشود. 

وی در رابطه با رشد جمعیت حاشیه نشین در شهر نیشابور می گوید: در حال حاضر هیچگونه آماری در رابطه با رشد یا کاهش جمعیت حاشیه نشینی در نیشابور ندارم.

حاشیه نشینی نتیجه بی تدبیری مسئولان است

در ادامه به سراغ سیدحسن رضوی کارشناس مسائل شهری و اجتماعی رفتیم.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: حاشیه نشینی یکی از موضوعات مهم اجتماعی است که به خاطر بی تدبیری و کم کاری مسئولان در ارائه خدمات به وجود آمده است. کم توجهی و نبود امکانات در روستاها در زمینه های مختلف اقتصادی، کشاورزی، دامداری و فرهنگی سبب مهاجرت جمعیتی می شود که از روستا مانده و از شهر نیز رانده شده اند.

این کارشناس مسائل شهری اظهار می کند: در بعد آموزش و پرورش اکثر دانش آموزان در این خانواده ها ترک تحصیل می کنند و بیشتر این دانش آموزان بازوی حمایتی و اقتصادی خانواده ها می شوند.

وی در خصوص امکانات رفاهی و شهری در حاشیه شهرها ابراز می کند: این جمعیت از زاویه نگاه و توجه شهرداری ها و نهادها محروم دور می مانند و دلیل آن هم پرواضح است که درحریم نقشه توسعه شهری قرار ندارند.

رضوی با بیان اینکه راهکار برون رفت از مشکلات حاشیه نشینی، وضع قانون یکسان در مجلس شورای اسلامی و یا عزم ملی برای حل این مشل است می گوید: در غیر این صورت راهکارها و راه حل های منطقه ای به عنوان یک مسکن موقت خواهند بود و درد آن درآینده، جامعه را به مرز نابودی پیش خواهد برد.

در پایان باید به این نکته اشاره کرد طی سال های گذشته شهرهای خراسان رضوی از جمله مشهد با دارا بودن بیش از یک و نیم میلیون  و نیشابور با حدود 60 هزار حاشیه نشین وضعیت نامناسبی در این حوزه دارند که در صورت عدم توجه مسئولان در سال آینده مشکلات عدیده اجتماعی و امنیتی در این مناطق ایجاد خواهد شد.

کد خبر 4135021

  
  

ساخت پادکست در 6 گام عملی [همین امروز اولین پادکستتون رو بسازید]

ساخت پادکست Podcasting

تعداد مخاطبین پادکست داره روز به روز زیادتر میشه ?? طوری که توی آمریکا حدود 51 درصد جمعیت یعنی 167 میلیون نفر پادکست گوش دادند.

خیلی دوست داشتم وقتی میخواستم اولین پادکستم رو بسازم همه نکاتی که نیازه برای ساخت پادکست یه جا جمع بود.

می‌خواید پادکست بسازید؟ حتما سوالای زیادی هم براتون پیش اومده:

که حالا چجوری ضبط کنم، چجوری ادیتش کنم، چه نکاتی برا ساخت پادکست باید بلد باشم؟ کجا بفرستمش که مخاطب پیدا کنه، آهنگ از کجا براش پیدا کنم؟

سعی کردم تو این بلاگ پست به تموم این سوالات به زبون ساده جواب بدم.

اگه دوست داشتید می‌تونید به پادکست مصاحبه با برترین کسب و کار های اینترنتی هم گوش کنید.
 

 

[نکته ویرایش 2020]: سوالات جدیدی که شما دوستان تو کامنت‌ها گذاشتید رو سعی کردم تو این ویرایش اضافه کنم، فقط هنوز فرصت نشده فایل صوتی بالا رو ادیت کنم.

پادکست چیه؟ و برای ساخت پادکست چی نیاز داریم؟

پادکست مجموعه ای هست از محتواهای صوتی که به صورت سریالی منتشر میشه، کاربرا هم میتونن یک کانال پادکست رو دنبال کنن و از مطالب جدیدش مطلع بشن.

خود podcast از دو کلمه iPod (پلیر موسیقی اپل) و Broadcast (پخش عمومی) تشکیل شده.

پس اون ویدئوهایی که تو اینستاگرام میبینید، پادکست نیست ولی بدلیل اینکه خیلی‌ها از روش ساختش پرسیدن، به زودی یه پست آموزشی براش میزارم.

برا ساخت پادکست شما یه دستگاه ضبط صدا میخواید که میتونه موبایلتون باشه، یه نرم افزار ویرایش صدا، یه جا برا به اشتراک گذاریش و ذوق به میزان لازم.

{گام 1} برا ساخت پادکست حتما باید تجهیزات حرفه ای داشته باشیم؟

خب اگه داشته باشید که چه بهتر ولی نه تو شروع، خیلی از پادکستر ها کارشون رو با موبایل و کمترین امکانات شروع کردن، یادتون باشه مهمتر از کیفیت صدا، کیفیت مطلبی هست که ارائه میدید.

اصن تا حالا شنیدین بگن این پادکسته مطالب بدرد نخوری داره ولی صداش عالی ضبط شده برا همین گوش میدم؟ کمال گرا نباشید و زودتر کار رو اجرا کنید.

توی پست ساخت پادکست راحت تر از این نمیشه اپ عالی anchor رو معرفی کردم که پروسه ساخت و میزبانی پادکست با موبایل رو راحت و دوست داشتنی میکنه و برا شروع عالیه.

[آپدیت جدید] توی همین چند روز هم یه پست میزارم در مورد ساخت پادکست با گوشی.

مثلا نمونه IQ6 که هم به آیفون وصل میشه، هم پاپ فیلتر داره و هم کیفیت خوبی داره.

نرم‌افزار ضبط صدا برای گوشی

نرم‌افزارهای ضبط صدا برا گوشی متفاوتن، حتما چک کنید که کیفیت قابل قبول رو داشته باشه. چون بعضی از رکوردر ها کیفیت رو کم میکنن که حجم زیاد نشه.

برا اندروید Easy Voice Recorder و Titanium Voice Recorder کیفیت خوبی دارن، برا iOS چک نکردم اما تو این مقاله Channel B گفته Voice  Recorder Free مناسبه.

پیشنهاد من تیتانیوم هست، برا تنظیمش، قسمت تنظیمات رو بیارید و تو Audio Quality مثل عکس تنظیمش کنید Sample rate رو CD quality و Encoding Format رو Highest quality بزارید، تیک استریو رو هم بردارید.

تنظیمات Titanium Recorder برای ضبط پادکست

فقط یه نکته اینکه مطمئن باشید موبایلتون فضای خالی داشته باشه (حدود 600 مگ برا هر ساعت).

تجهیزات ضبط صدای حرفه‌ای‌تر

حالا اگه خواستید با کیفیت بهتر ضبط کنید با تجهیزات گرون قیمت مثل میکروفن داینامیک و کارت صدا شروع نکنید، اول از همین میکروفن یقه‌ای‌ها مثل Rode smartLav plus یا Boya استفاده کنید.

هم کیفیت خوبی داره هم به موبایل وصل میشه هم اینکه اگه بعدا خواستید مصاحبه حضوری داشته باشید راحت میتونید ازش استفاده کنید.

[آپدیت جدید] از چند تا از دوستانی که پادکست حرفه ای میسازن مثل استرینگ کست پرسیدم گفتن برند Zoom میکروفن های خیلی خوبی میسازه.

[آپدیت جدید] اخیرا دیدم برند یانمای چند تا میکروفن استودیویی خوب با قیمت خیلی مناسب زده.

اگه علاقه‌مند بودید که در مورد میکروفن ها مطلب دیگه‌ای بزارم تو کامنت‌ها بگید که یه پست بهش اختصاص بدم.

تجهیزات جانبی ضبط صدا [آپدیت جدید]

من در شروع کار پیشنهاد نمی‌کنم ولی اگه باز خواستید کیفیت ضبط صداتون بهتر بشه دو آیتم دیگه کمک میکنه.

1. Vocal Booth: از اونجا که ما نمی‌تونیم یه اتاق رو کلا بیصدا کنیم و بالاخره یه صدای جابجایی هوا وجود داره.

میایم فضای دور میکروفن رو محافظت شده میزاریم تا جریان هوا رو ثابت نگه داره:

مکعب ضبط صدای آکوستیک

یا راه کم هزینه‌ترش اینه که سه طرف میکروفن پتو یا بالش بزارید اگر هم خواستید آموزش ساخت این مکعب رو ببینید.

2. پاپ فیلتر: موقع ادای بعضی از حروف مثل “پ” یا “ت” حجم زیادی از هوا از دهان خارج میشه.

گذاشتن پاپ فیلترجلوی میکروفن از ضبط این صدای باد جلوگیری میکنه ولی بنظرم برای شروع  اصلا مهم نیست.

حتی میتونید آموزش ساخت پاپ فیلتر رو هم خودتون یاد بگیرید.

آموزش ساخت پاپ فیلتر

{گام 2} اگه تو ساخت پادکست، مصاحبه با مهمان داشتیم چکار کنیم؟

فقط کافیه چند تا نکته کوچولو رو رعایت کنید تا کیفیت به یه حد قابل قبول برسه.

برا مهمانتون کار رو آسون کنید

همین که برا شرکت تو پادکست شما کلی وقت میزارن و از برنامه های دیگشون میزنن کلی کار کردن، دیگه کار رو براشون سخت نکنید.

گاهی درخواست نصب یه اپ هم با مقاومت از سمت مهمونتون روبرو میشه.

روی یه نرم افزار برا تلفن اینترنتی مثل SkypeGoogle hangout یا Ringr یا حتی anchor به توافق برسید.

خوبی Ringr اینه که صدای هر طرف رو جدا ضبط میکنه بعد خودش میکس میکنه، آخر کار هم انگار صدا تو یه مکان ضبط شده ولی خب پولیه.

متاسفانه واقعیت اینه که دسترسی ما به یه سری ابزار ها از طرف مسئولین خودمون محدود شده و یه سری های دیگش هم ما رو تحریم کردن مثل Google voice.

[آپدیت جدید] خیلی دنبال ابزاری که کار رو راحت کنه و با همین موبایل بشه ضبط کرد گشتم، در نهایت یه اپ عالی پیدا کردم که صدای مهمانتون و خودتون رو جدا ضبط میکنه و بعد یکیش میکنه که از قضا رایگان هم هست.

اسم اپلیکیشن Anchor هست، app و جزئیاتش رو تو پست ساخت پادکست راحت توضیح دادم.

از اونور اپلیکیشن های تلفن اینترنتی امکان ضبط مکالمه رو به بقیه نرم افزارهای موبایل نمیدن، البته میشه با Cube Call Recorder این کار رو کرد اما باید گوشی روت شده باشه.

یه نرم افزار دیگه بنام Call Recorder – IntCall هست، به نظر خوب میات، هم خودش از طریق اینترنت زنگ میزنه، هم اینکه ضبط میکنه ولی خب من سراغش نرفتم چون باید از تک تک مهمان ها میخواستم رو گوشیشون اینو نصب کنن. شما اگه استفاده کردید نظرتون رو تو کامنت بنویسید.

نتبجه نهایی اینکه دو تا راهکار وجود داره، بزارید مهمانتون با هر نرم افزاری که راحت هست بیاد و شما با نسخه کامپیوتر اون نرم افزار صدا رو ضبط کنید.

و صدای خودتون رو هم جدا با موبایل یا رکوردر دیگه ای ضبط کنید و در نهایت تو ادیت با هم میکسش کنید.

صدای مهمان رو توی تنظیمات Recording devices ویندوز Stereo Mix رو فعال کنید و از اون طریق ضبط کنید البته با audacity میشه بهتر این کار رو کرد که به زودی تنظیماتش رو میزارم.

تنظیمات Recording devices ویندوز

راه حل دوم اینه که از مهمان بخواید صدای خودش رو ضبط کنه شما هم صدای خودتون رو جدا ضبط کنید بعد توی ادیت این دو تا رو با هم میکس کنید، خوبیش اینه که صدا طوری ضبط میشه انگار تو یه محیط کل مصاحبه انجام شده.

[آپدیت جدید] راه حل سوم همون اپلیکیشن Anchor هست که گفتم صدای هر دو طرف رو  جدا ضبط میکنه فقط دردسرش اینه که باید از مهمانتون بخواید رو موبایلش نصبش کنه.

تا اونجا که میشه رو محتوا کار کنید

بنظرم تا زمانی که مطلب خوبی ارائه میدید و مخاطبتون صدای شما و مهمان رو میشنوه بابت کیفیت صدا خیلی نباید نگران باشید. روی نحوه ارائه هم کار کنید که تا جایی که میشه کسل کننده نباشه.

میتونید از پادکست های خوب و معروف در این زمینه یاد بگیرید، به نوع ارائشون، نحوه بیانشون، کلامتی که استفاده میکنن و تک تک جزئیات توجه کنید و تو کارای خودتون استفاده کنید.

آها یه چیزی که یادم رفت اینه که سعی کنید زمان صحبت با مهمونتون از هندزفری یا هدست استفاده کنید که هم صدا لوپ بک نشه و هم نویز کمتری بیافته و حتما صدای خودتون رو جدا ضبط کنید.

چند تا نکته برای یادآوری به مهمان

این نکات رو قبل از شروع به مهمانتون یادآوری کنید که انجام بدن که تا اونجا که میشه به مشکلات کمتری بر بخورید.

(برای ساخت پادکست بصورت VOIP)

  1. بین 10 تا 15 سانتی متر از میکروفن فاصله بگیرید.
  2. از هندزفری یا هدست استفاده کنید.
  3. برای ضبط یه محیط آروم رو پیدا کنید.
  4. نوتیفیکیشن گوشی رو خاموش کنید یا گوشی رو روی سایلنت یا don’t disturb بزارید.
  5. تا اونجا که میشه خیلی تکون نخورید (راه نرفتن موقع تماس و …)
  6. اگه چیزی خراب شد نگرانش نباشید دوباره تکرار کنید.

(برای ساخت پادکست بصورت تماس تلفنی یا با اسکایپ و …)

  1. تماس رو روی اسپیکر نزنید.
  2. برای ضبط یه محیط آروم رو پیدا کنید.
  3. نوتیفیکیشن گوشی رو خاموش کنید یا گوشی رو روی سایلنت یا don’t disturb بزارید.
  4. تا اونجا که میشه خیلی تکون نخورید (راه نرفتن موقع تماس و …)
  5. اگه چیزی خراب شد نگرانش نباشید دوباره تکرار کنید.

تنظیم شدت صدای خود و مهمان

بزرگترین اشتباهی که تو ساخت پادکست هایی که مهمان دارن اتفاق میافته تفاوت شدت صدا بین میزبان و مهمان هست، این داستان مخاطب رو به شدت آزار میده که صدای یکیتون بلندتر باشه یکی آرومتر.

اگه تو قسمت قبل همونطور که گفتم صدای خودتون رو جدا ضبط کردید و صدای مهمان رو جدا، اینجا کارتون راحت هست. به تکنیک یکسان کردن این دو صدا loudness normalization میگن که با نرم افزار های ادیت میتونید انجامش بدید.

اما اگه یه راه ساده تر بخواید میتونید از سایت Auphonic استفاده کنید که خودش اتوماتیک این کار رو براتون انجام میده. سعی میکنم یه پست اختصاص بدم به امکانات ادیت صدای این سایت که با هوش مصنوعی انجام میشه.

{گام 3} رعایت نکات هنگام ضبط پادکست

یه سری نکات هست که برا ساخت پادکست بهتره رعایت بشه تا کیفیت کار خوب شه. بریم ببینیم چیه؟

فاصله تا میکروفن

سعی کنید همیشه فاصله ثابت رو تا میکروفن داشته باشید که حجم و شدت صدا تغییر نکنه، حتی برگردوندن سرتون هم تو صدای ضبط شده تغییر بوجود میاره. خود میکروفن رو هم یه جای ثابت بزارید.

یه جای بیصدا

همیشه یادتون باشه اگه شما صداهای اضافی رو میشنوید میکروفن هم میشنوه.

تو همون لینک چنل بی که گذاشتم، چند تا نکته خیلی خوب برا قلق گیری و ساکت کردن محیط و … گذاشته. مثلا استفاده از پتو برا پوشوندن درز ها و ایزوله کردن محیط.

گویا بافت پتو کمک میکنه که محیط عایق صدا بشه برا همین تو درز ها ازش استفاده میکنن، شنیدم شونه تخم مرغ هم همین خاصیت رو داره. احتمالا دیدید، این فوم هایی که برا آکوستیک کردن محیط هم به کار میره همین شکلی فرو رفته و برآمدست.

خط قرمز رو رعایت کنید

موقع ضبط صدا حتما دیدید که یه سری نوار های سبز و زرد و قرمز سطح صدا رو نشون میدن. سعی کنید تو همون سطح زرد و سبز بمونید. وقتی قرمز میشه هم تو ادیت نمیتونید سطحش رو بالا ببرید هم خیلی خروجی کار بی کیفیت میشه.

سطح صدا در Adobe Audition

راحت صحبت کنید

خیلی آزار دهنده هست پادکستی رو گوش کنیم که انگار داره از رو کتاب میخونه. به جای نوشتن یه متن کلیشه ای سعی کنید یه مکالمه رو با زبون خودتون صحبت کنید، مثه تعریف یه داستان.

عنوان بندی داشته باشید

توی پادکست، تصویری وجود نداره، در نتیجه همه تمرکز رو صدایی هست که به گوش میرسه و اگه این صدا کسل کننده باشه یا خیلی طولانی، مخاطب زده میشه و دنبال نمیکنه.

یکی از راههایی که میتونید مخاطب رو درگیر مطلب کنید همین بیان عنوان ها در اول کار هست و اشاره بهشون در بین صحبت هاتون. مثلا “حالا که عنوان بندی رو بررسی کردیم میریم سراغ زمان پادکست”

زمان پادکست

موقع ساخت پادکست به این نکته توجه کنید که چی میخواید به مخاطبتون ارائه بدید و معمولا چقدر طول میکشه. سعی کنید رو یه رنج ثابت نگهش دارید نه اینکه یه اپیزود 10 دقیقه باشه و یکیش 70 دقیقه.

من به شخصه پادکست های کوتاه رو بیشتر میپسندم و یه جا هم خوندم بهتره زمانش بین 10 تا 20 دقیقه باشه ولی خیلی از پادکست های موفق رو هم دیدم که طولانی هستن.

ضبط کنید، گوش کنید، اصلاح کنید

هیچ راهی برای موفقیت پادکستتون نیست مگر تمرین کردن، گوش دادن به صدای خودتون و اصلاح کردنش. البته انقد وسواس به خرج ندید، که ساخت یه اپیزود به حدی طولانی بشه که پشیمون بشید از ادامه کار.

{گام 4} ساخت پادکست بدون ادیت ممکنه؟

خب قطعا نه، چه سوالیه آخه. البته زیاد از حد هم نباید ادیت شه چون هم طبیعی بودنش رو از دست میده هم جلو پیشرفت خودتون رو میگیره. یعنی باید انقدر تمرین کنید که به کمترین میزان ادیت نیاز داشته باشید.

برا ادیت یه نرم افزار خوب، رایگان و اپن سورس هست بنام Audacity که میتونید دانلود کنید و استفاده کنید. خیلی از پادکستر ها (تولید کننده های پادکست) ازش برا ضبط و ادیت پادکست استفاده میکنن.

تم تیره Audacity

اگه با Adobe Audition کار میکنید و اونجا حرفه ای هستید که هیچ ولی Audacity هم سبکه، هم رایگان و مهم تر از اون کامیونیتی خوبی داره و راحت میتونید خیلی پلاگین ها رو براش پیدا کنید.

برای ضبط کردن خیلی ساده اون پایین Sample Rate رو تنظیم کنید و دکمه رکورد رو بزنید، نگران صرفه ها و مکث ها و … نباشید. هر وقت تموم شد میتونید ادیت کنید.

قطعا آموزش این نرم افزار رو نمیتونیم اینجا بزاریم ولی تیم Audacity یه صفحه ویکی آموزشی خوب و یه سایت با آموزش های خوب مخصوص پادکست دارن که میتونید مطالعه کنید و یاد بگیرید.

[آپدیت جدید] این چند وقت که بیشتر پادکست ادیت کردم با یه سری نکات جدید آشنا شدم که سعی میکنم این نکات رو دسته بندی کنم و تو یه پست قرارشون بدم.

اگه دوست داشتید تو خبرنامه عضو بشید که به محض آماده شدن پست جدید براتون ایمیلش رو بفرستم.

{گام 5} رعایت نکات هنگام ادیت

مثل همون نکات قبل یه سری نکات هم باید هنگام ادیت رعایت بشه

هدفن ابزار اصلی ادیتور

موقع ادیت سعی کنید یه جای ساکت باشید که بتونید راحت صدا ها رو بشنوید و حتما هندزفری یا هدفن استفاده کنید، چون با اسپیکر همه صداها رو نمیشه شنید.

نویز

هر کاری کنید برا مایی که تجهیزات خیلی حرفه ای نداریم نویز این دوست عزیز و گرامی همراه کارمون خواهد بود. ولی خب به یمن تکنولوژی مدرن حذف کردنش آنچنان سخت نیست.

از این آموزش یوتوب عزیز میتونید استفاده کنید برا حذف نویز تو Adobe Audition و تو Audacity هم از این یکی آموزشه میتونید استفاده کنید.

من تو اداسیتی دوبار حذف نویز انجام میدم بار دوم با مقادیر کمتر، نتیجه کار مطلوب میشه.

Crossfade فراموش نشه

این یارو چیه حالا؟ وقتی یه قسمت از فایل ضبط شده رو حذف میکنید عین زمانیه که یه ویدیو یه دفعه قطع میشه و میپره تو یه صحنه جدید. تو ساخت پادکست هم باید مواظب بود و تکنیک اینکه صدا یه دفعه تغییر نکنه رو کراس فید میگن.

تو Audition میدونم خیلی سادست، کافیه دو طرف قسمت بریده شده رو بیارید رو همدیگه قرار بدید، تو Audacity این آموزش میتونه کمکتون کنه.

مواظب نفس زدنها باشید

خیلی راحت میتونید پیداشون کنید فقط کافیه تو یه محیط آروم فایلتون رو گوش بدید و ادیتش کنید، فقط مواظب باشید نفس ها نصفه نشه که مثل سکسکه به گوش میرسه.

همممم

تو مکالماتمون معمولا کلماتی استفاده میکنیم که به ما فرصت میده که فکر کنیم و جمله بندیمون رو تکمیل کنیم مثل “امممم”، “همممم”، “عرض شود که” …

اینا رو پیدا کنید و حذف کنید فقط یادتون باشه که اگه میبینید خیلی غیر عادی میشه، کاری به کارشون نداشته باشید.

جذابیت پادکست با موزیک

اگه بخواید یه نفس فقط خودتون صحبت کنید، هر چقدر هم بتونید با نحوه بیانتون بازی کنید بالاخره یه زمانی توجه مخاطب افت میکنه، بهتره اول و آخر پادکستتون یه موسیقی مناسب استفاده کنید و وسطش هم افکت ها یا موزیک های مناسب بکار ببرید.

حالا سوال پیش میات خب از کجا گیر بیاریم این موزیکا رو؟

کافیه تو گوگل سرچ کنید “Royalty free musics” یه سری سایت ها هستن که میتونید موسیقی ها و افکت های این شکلی رو داخلشون پیدا کنید و به رایگان استفاده کنید.

دو نمونه از این سایتا: Bensound، Freestockmusic

[آپدیت جدید] در رابطه با افکت ها هم اخیرا دیدم بی بی سی یه سایت راه انداخته و خیلی از افکت ها رو رایگان داخلش قرار داده.

هم سطح کردن صدا

خیلی وقتا پیش میات وقتی مهمان دارید، یا یه مصاحبه آنلاین دارید سطح صدای شما و مهموناتون تو پادکست متفاوت میشه، بالاتر یه ابزار آنلاین برا اینکار معرفی کردم.

اما الان یه نرم افزار فوق العاده ساده، عالی و البته رایگان هم معرفی میکنم که میتونید نصب کنید و لذت ببرید. Levelator فقط حیف از 2012 به بعد دیگه آپدیت نشد.

سندرم کمال گرایی

اگه شما هم وسواس بیش از حد برا عالی شدن کار ها دارید، احتمالا دویست مرتبه میخواید ادیتش کنید ولی به جای ادیت بیش از حد اجرای کار رو ساده کنید که انگیزه برا ادامش داشته باشید.

بعلاوه ادیت بیش از حد باعث میشه روی افزایش توانایی صحبت خودتون وقت نزارید. بنظرم زودتر دست بکار بشید و ایده هاتون رو اجرایی کنید.

{گام 6} پادکستم رو ساختم، کجا سابمیت کنم؟ کجا آپلود؟

خب مسلما اول، itunes چرا؟ هر چند که چش دیدن اپل و انحصار طلبیش رو ندارم ولی خب چه کنیم، توی پادکست ساختن گریزی ازش نیست. برا پابلیش کردن تو آی تیونز هم این رو مطالعه کنید.

بعلاوه اینکه سایتای وطنی خوبی برا پادکست هم وجود داره مثل شنوتو یا ناملیک که اینجا ها هم میتونید آپلود کنید.

حالا فقط یه مسئله دیگه میمونه، اومدیم و شما یه وبسایت داشتید یا میخواید یه وبسایت هم برا پادکستتون بزنید که شاید تو شروع توصیه نشه. ولی اگه سایت دارید، بعد از ساخت پادکست فایلاتون رو چه شکلی تو سایت میزارید؟

اینجاست که پای وردپرس میاد وسط، چرا وردپرس؟ خب هیچ الزامی نیست، ولی پلاگین هاش خیلی زیاده، تو ایران هم توسعه دهنده و برنامه نویسش زیاده و هزار و یک دلیل دیگه.

اگر هم تو مرحله تصمیم گیری نام دامنه هستید این مقاله میتونه در زمینه انتخاب بهترین نام دامنه برای سئو کمکتون کنه و یه مقاله هم نوشتم درمورد اینکه قدم به قدم چجوری وردپرس رو سئوسازی کنیم.

تعداد پلاگین هایی که پادکست ها رو براتون پخش می‌کنند زیاده میتونید این گزارش رو بعنوان نمونه بخونید.

طبق چیزی که من بررسی کردم Blubrry نسبتا بهتره، اول بخاطر اینکه خودش مستقیم از آی تیونز میتونه پخش کنه، دوم خودش سرویس میزبانی فایل داره، سوم رو بحث سئو هم کارای خوبی انجام میده.

توضیحات نصب و تنظیمات پلاگین ها یخورده طولانی هست برا همین تو یه پست دیگه با جزئیات بررسیش میکنیم ولی اگه عجله دارید این مقاله wpbeginner و خود توضیحات سایت اصلی پلاگین خیلی میتونه کمک کنه.

___ آپدیت جدید ___

با علی آقا بندری ایمیلی رد و بدل کردم و ایشون گفت از Libsyn راضی تر هست تا بلوبری. یه بلاگ پست خوب هم در زمینه انتشار پادکست دارن که انواع پلتفرم ها رو بررسی کردن.

فقط چند تا نکته رو باید بگم، Libsyn رو نتونستم با آی پی ایران باز کنم یا تحریمیم یا تحریمه ??

دوم اینکه بهتره هاستی که استفاده میکنید برا پادکستتون پلاگین وردپرس هم داشته باشه.

و نکته آخر اینکه هرچند شنوتو و ناملیک فید rss ارائه نمیدن ولی من خودم از این ترفند استفاده میکنم: آدرس فایل mp3 که اونها میدن رو تو پلاگین blubrry میزنم و خودش به فید سایتم اضافش میکنه.

{گام آخر} ساخت پادکست تموم شد، چه کار کنم؟

تا اینجا سعی کردم تمام ابزار های عملی و راحت و جالبی که پیدا کرده بودم رو باهاتون به اشتراک بزارم که نخواد وقت صرف این کنید و تازه بگردید که چکار باید بکنید.

الان دیگه موقعشه که گلوتون رو صاف کنید، یکم صداتون رو گرم کنید و اون دکمه قرمزه رو بزنید. منتظر پادکست های خوبتون هستم. ??

اگه بنظرتون نکته ای جا مونده یا چیزی به ذهنتون میرسه لطفا این پایین بنویسید.

[آپدیت جدید] یه چیز دیگه هم طلبتون باشه و اون اینکه چطوری پادکستمون رو تو دستیار های صوتی قابل پخش کنیم. مثلا وقتی به Google assistant میگید play haminshekli podcast خود بخود پخش بشه.


  
  
   1   2      >